Du er her

Denne siden er en del av Autismespekterforstyrrelse. Logg inn for å ta kurset eller lukk denne boksen hvis du bare vil lese innholdet.

Innledning

Motivasjon er et samlebegrep vi bruker om de faktorene som setter i gang, opprettholder og styrer det vi gjør. Hvilke faktorer som er motiverende er forskjellig fra person til person. Vi kan si det er avhengig av hvert enkelt menneskets læringshistorie, hva personen har erfart og hvordan de opplevde erfaringen. Det vil si at et fellestrekk for motivasjon er elementer av forventning. Vi vet noe om det vi skal gjøre, hvordan det føles og om vi likte det eller synes det var ubehagelig forrige gang vi var i en lignende situasjon. Det gjør at vi kan velge om vi ønsker å gjøre det igjen. 

Vi kan også tenke oss situasjoner vi ikke har vært i før og forestille oss hvordan det kommer til å bli. Vi kan forestille oss sydenferier, rideturer, ny jobb eller hvordan det er å ha kjæreste selv om vi ikke har opplevd det. Vi kan skaffe oss informasjon ved å snakke med venner som har erfaring, se på bilder eller vi kan lese om det. Gjennom dette kan vi øke våre egne forventninger og dermed få motivasjonen som skal til for å spare og bestille tur eller lage profil på Tinder. 
Vi kan også gjøre ting vi ikke liker så godt fordi det fører til noe vi liker på sikt. Det er ganske vanlig at vi rydder og vasker selv om vi synes det er kjedelig, fordi det fører til at huset blir fint og koselig, samtidig som vi slipper at folk som kommer innom synes det er rotete og skittent. Mange har en jobb de ikke liker så godt, men vi trenger jo penger og da gjelder det å finne andre positive ting som motiverer. Det kan hjelpe med hyggelige kolleger og god kaffe, og så kan vi tenke på hva vi kan bruke pengene vi tjener til.

Vi lærer også hvordan vi kan unngå det vi ikke liker, det er veldig motiverende å gjøre ting for å slippe ubehag. Vi går på jobben selv om vi ikke har lyst for å slippe kritikk fra kolleger, vi tar på lue for å slippe å bli kald på hodet, vi lyver for å slippe å stå til rette for ting vi har gjort og så videre.  Vi velger også vekk ting vi har dårlig erfaring med eller forestiller oss at vi ikke kommer til å like.

Det er viktig å huske på at dette er en viktig del av sosialiseringsprosessen. Små barn kan ikke sette ting i sammenheng hvis det er for lang tid mellom hendelser. Det tar flere år og gjentatte erfaringer før barnet klarer å forstå at når mamma eller pappa går på do, så kommer de snart tilbake. Etter hvert kan vi si: «Jeg kommer snart tilbake» uten at barnet vil være med eller begynner å gråte. Etter hvert lærer de seg at det de ønsker kommer snart, til lørdag eller til jul. De lærer å vente og å gjøre andre ting de liker imens. De lærer etter hvert hvordan de kan oppnå goder ved å snakke. De kan spørre om å gjøre eller få ting. De kan skaffe seg venner ved å leke sammen i barnehagen og å ha med venner hjem.

  •  Motivasjon

    «Motivasjon, samlebetegnelse for de faktorer som setter i gang og som styrer atferden i mennesker og dyr. Det første omtales ofte som motivasjonens energikomponent (hva som setter oss i sving, og hva som bestemmer innsats og utholdenhet), det andre handler om motivasjonens retning (hvilke mål vi setter oss, og hvilke valg vi tar).» (Kilde: Store norske leksikon.)